Çilek Ağacı

Bir süredir sosyal medya da paylaşılan fotoğrafları görünce, "bu da ne ki" dedim kendi kendime. Fotoğraflar ilgi çekici ve aynı zamanda ağız sulandırıcıydı.




Havaların ısınmaya başladığı ve marketlerde meyve reyonlarının renk çeşitliliğinin arttığı şu günlerde birkaç çilek de ben alıp saksıda yetiştireyim hem bir uğraş olur hemde bizim ufaklıkla çilekler büyüdümü hasat ederiz düşüncesi içerisindeydim. Fakat paylaşımlar ve resimler çocukluğumda izlediğim bi film repliğini aklıma getirdi



Bizde çuvalla para yok tabi Fıstık'a verecek ama en azından şöyle bi çilek ağacımız olsa fena da olmaz hani diyerek koyulduk projeye. Abimle birkaç fikir alışverişi sonrası onun da kanına girdim, ayrı şehirlerde olmasaydık şimdiye dikmiştik 4-5 ağaç.

Ağabey yoksa Ertuğrul var, internetteki tarif üzerine başladık malzemeleri toplamaya

1- 100 veya 150 lik pimaş
2- 2-3 cm pvc boru (sulamak için)
3- 40mm punch
4- 2mm matkap ucu
5- Sulama borusunun etrafını sarmak için çuval veya bez 
6- Toprak / Torf
7- Taş
8- Yeterli sayıda çilek
9- Matkap
10- Bant
11- İp



Ben 150 lik 2mt boyunda pimaşı tercih ettim (biraz açgözlülük yaptım sanırım). 100lük te yapsanız yeterli olur ev için. 150 lik pimaşta rahatlıkla 4 sıra halinde delik delebilirsiniz, ben 3 sıra yapmayı tercih ettim. 




Kağıt bantı 3 taraflı yapıştırdım. Hem hizalama hende aralıklarını işaretleme için kolaylık sağladı.




20 cm e bir işaretleme yaptım. En alt 40 cm lik kısmı saksının içine geleceği için en alt 40-50 cm e delik delmedim. 40mm lik punch ile delikleri deldim.






150 lik pimaşın et kalınlığı baya varmış, önce şarjlı ile denedim ama gücü yetmedi sonra normal elektrikli ile denedim punchın dişleri oturunca iyice kilitlendi ve punchın ortasındaki matkap ucunu kırdım, matkap ucunu değiştirip punchı ters yönde çevirerek delmeyi başardım. 100 lük pimaş kullanırsanız büyük ihtimalle bu kadar zorlamayacaktır. 




En alt kısmına taş koyacağımız için deliğe ihtiyaç olmayacak, hemde boruyu zayıflatmaya gerek yok.




Ekim yapacağımız en alt 1/3 kısma boru koymaya gerek yok zaten döktüğümüz su aşağıya doğru süzülecektir. İçine koyacağımız sulama borusunu ilk önce tek olarak düşünmüştük. Fakat deneme amaçlı deldiğim boruda 1,5 metre yükseklikten bile çok hızlı ve fazla su aktı, üst kısımlara daha az su aktı, bunun üzerine boru sayısını ikiye çıkartmaya karar verdim. Kısa boru 60 cm uzun boru 120 cm uzunlukta. 2mm matkap ucu ile yaklaşık 10cm aralıklarla delik deldim.




Daha sonra deldiğimiz boruyu bez veya çuvalla sarıp iple bağlıyoruz ki çileğin kökleri ilerleyen zamanlarda delikleri tıkamasın.





Deldiğimiz büyük boruyu saksının içine yerleştirip hem borunun içini hemde saksının içini taşla dolduruyoruz. Bu bize hem sağlamlık hemde toprak/torftan tasarruf aynı zamanda fazla suyun süzülmesini sağlıyor.






Boruyu yerleştirdikten sonra torfu dökmeye başlıyoruz. Delik hizasına kadar geldikten sonra deliklerden iki parmağınızla torfu biraz yerleştirebilirsiniz ve seviyeyi yakaladığızında çileklerinizi yerleştirebilirsiniz daha sonra torf dökmeye devam ediyoruz. Üstteki deliklerden toprak dökülmesini önlemek için etrafını gazete ile sarabilirsiniz.



Yeterli yüksekliği geldiğinde sulama borusunu yerleştirmeyi unutmayın sonradan boruyu yerleştirmek çok zor olur doldurduğunuz toprak/torfu boşaltmak zorunda kalabilirsiniz :-))

2 mt 150lik lik pimaşın yaklaşı 40 cm lik kısmını taş ile doldurdum, geri kalanını tor ile ve 60 lt torf aldı :-))


Veeeee sonunda çilek ağacımız can suyu vermeye hazır....



Bu kadar uğraşmaya değermiydi bilmem, harcadığım paraya yiyeceğim çilek bana yeterdi muhtemelen ama onu kendin yetiştirmek bir başka olur vede şöyle balkonda mis gibi çilek kokusu eşiliğinde bir ikindi çayı yudumlamak fena olmaz sanırım...

Kafaya koyup yapacaklara kolay gelsin, umarım bir faydası olur, tahmini yapım süresi 3-4 saat...



Artık kime niyet kime kısmetse, afiyet olsun...


MMT

25 yorum:

  1. Resmen tavana kadar ağaç yapmışsınız. Hele o yapraklar o aralardan ne de güzel fışkırmış. Çilek ağacınıza bayıldım canlar. Her ne kadar çilek alerjim varsa da o ağaç elimden kurtulamayacak. Geldim, gördüm, benim o benim ooo :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çiçeklenmeye başladılar bakalım meyve tutacaklar mı ??

      Sil
  2. Bravo Metin! bizim borular Baumax kapanmadan önce alınmıştı, var hesap et ne kadar zamandır bekliyorlar! :)
    Bize de bekleriz; hem Ertuğrul'un fasulyelerini pişirir yeriz hem de arada bizim boruları ağaca dönüştürüverirsiniz :)
    sürecin devamını merakla bekliyorum. sizden gelecek tecrübelerle bakarsın yatay da proje çalışabilir.

    YanıtlaSil
  3. müthiş bir şey olmuş emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  4. sizin gibi insanların memlekette çoğalması gerek.
    gerçekten sizin gibi insanları görünce gelecekle ilgili biraz umutlanıyorum.
    teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz teşekkür ederiz. Böyle düşünmüş olmanız bizi onurlandırdı. Saygılar...

      Sil
    2. Biz teşekkür ederiz. Böyle düşünmüş olmanız bizi onurlandırdı. Saygılar...

      Sil
  5. ACABA SON DURUM NEDİR VERİM NASIL OLDU:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Son durumu biraz sıkıntılı, yazın ihmal edince çilekler kötüleşti ve birkaç tanesi kurudu. Toprak yaklaşık 30 cm çöktü, şimdilerde tamamı kurudu yeniden ekip ekmeme konusunda kararsızım.

      Sil
  6. dikey yerine yatay yaparsanız pencere önüne olur.
    illaki ağaç istiyorsanız sulama borusundaki gibi pimaşıda iki parça yapın derim.

    YanıtlaSil
  7. Selamlar. Bende yaptım. Ama sulama sorunum var. Üstten su dökünce alttaki deliklerden çıkıyor. Üst taraf ıslanıyor bile. Ne yapmam lazım

    YanıtlaSil
  8. Evet tabi. Nasıl sulayacagimi bilmiyorum. Üstten su dökünce alttaki kısım fazla ıslanıyor. Hatta toprak taşıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Borunun 1/3 en alt kısmına sulama borusu koymamanız ayrıca sulama borularının altını kapatmanız gerekiyor, bunlara rağmen alt kısımlar çok sulanıyorsa delikleri geniş mi deldiniz acaba?

      Sil
  9. Selamlar...Ben sizin yapmış olduğunuzdan biraz daha farklı bir tasarım planladim.70 cm lik 3 adet boruların arasına t boru koymayi ve koymuş olduğum t boruların yanlara bakan taraflarinada yukarı bakacak şekilde dirsek boru koymayi dusunuyorum.Dirsek boruların ve 70 cmlik boruların tamamına gübreli toprak koyarak çilek fidelerini yukarı bakan dirseklerin içine ekerek çilek ağacını oluşturmayı planlıyorum.Henuz fikir aşamasında fakat kismetse bu hafta faaliyete geçirmeyi dusunuyorum bu fikri...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdiden ellerinize sağlık, biz işin doğrusu pek başarılı olamadık. Mahsul pek de verimli değildi. Ama tabii iklim, balkonu mekan olarak kullanmamız vs sebep olabilir.
      Umarım sizin projeniz daha başarılı olur, son halinden haberdar ederseniz seviniriz.

      Sil
  10. Aslında 100.veya 150. boruyu bu şekilde delmeye gerek yok sadece su tahliye deliği açmak yetecektir ve bu tahliye deliğini ortalayıp 20cm uzunluğunda 100. boruyu bir tarafını yan keserek tangit ile tahliye deliğinin üzerine yapıştırılabilir. ve bu yapıştırılan borunun içine toprak koyarak fide dikilebilir sulama üstten 20.boru ile giriş yapılıp çıkışlarınada internet sitelerinde çeşitli tiplerde su damlatma aparatları satılmaktadır birazcıkta kendi merakınızdan birşeyler eklerseniz süper çilek yetiştirme aparatı yapabilirsiniz. saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önerileriniz için çok teşekkür ederiz ...

      Sil
  11. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  12. Bende yaptım fakat sulama sorununu çözemedim su deliklerini çok ince dememe rağmen alt taraftan su yürüyor üst kısımda sulama olmuyordu sonunda hepsi kurudu bu yıl yenilemek istiyorum. İyi bir sulama fikri bekliyorum şimdiden teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  13. Merhaba elinize sağlık bende şuan aynı şekilde ekmek istiyorum asıl öğrenmek istediğim dışarıdaki havada nasıl olur ve hangi cins çileği ek

    YanıtlaSil
  14. Gerekecek ve toprağın özelliği sulama zamanlaması miktarı ve ilaçlama gübresi bu konuda bilgi verirseniz ve hava sartlari

    YanıtlaSil
  15. Bende 150 lik borudan yaptım..sulama sorununu önemsemedim büyük bir keyifle her defasında fısfıs kullandım..En büyük sorun her 2 haftaya bir , torf toprağın yaklaşık 8-9 cm aşağı kayması..Çözüm bulamadım, bir fikri olan varsa yardımcı olsun lütfen... Onca emeğin boşa gitsin istemiyorum

    YanıtlaSil